Literaturliste
- Behr-Heintze, A.; Lipski, J. (2005): Schulkooperationen. Stand und Perspektiven der Zusammenarbeit zwischen Schulen und ihren Partnern. Ein Forschungsbericht des DJI. Schwalbach.
-
Boethel, M. (2003): Diversity and School, Family, and Community Conneetions. Southwest Educational Development Laboratory. Annual
Synthesis 2003. Austin. [http://www.sedl.org/connections/resources/diversity-synthesis.pdf (22.05.07)] - Coleman, M.; Churchill, S. (1997): Challenges for Family Involvement. In: Childhood Education, Spring, pp. 144 –148.
- Cotton, K.; Wikelund, K. R. (2000): Parent Involvement in Education. In: The Schooling Practices That Matter Most. [http://www.nwrel.org/scpd/sirs/3/cu6.html (22.05.07)]
-
Crosnoe, R. (2001): Academic orientation and parental involvement in education during High School. -In: Sociology of education, 74 (2001)
3, S. 210-230. - Decker, L. E.; Decker, V. A. (2003): Home, school, and community partnerships. Lanham, Maryland u.a.
- Desforges, C.; Abouchaar, A. (2003): The Impact of Parental Involvement, Parental Support and Family Education on Pupil Achievements and Adjustment: A Literature Review. Nottingham.
- Deutsches PISA-Konsortium (Hrsg.) (2000): PISA 2000. Basiskompetenzen von Schülerinnen und Schülern im internationalen Vergleich. Opladen.
- DJI (2004): Förderung schulmüder Jugendlicher. Neue Wege der Kooperation von Jugendsozialarbeit und Schulen in den Schulmüden-Projekten in Nordrhein-Westfalen. München
- Edwards, R.; Alldred, P. (2000): A Typologyof parental involvement in educationcentring on children and young people: negotiating familiarisation, institutionalisation and individualisation. British Journal of Sociology of Education, 21(3), 435-455.
- Fischer, S. (2005): Schulmüdigkeit und Schulverweigerung. Eine annotierte Bibliografie für die Praxis (Forschungsschwerpunkt "Übergänge in Arbeit" am Deutschen Jugendinstitut e.V.). Zweite aktualisierte Auflage München / Halle 2005
- Freyberg, T. von; Wolff, A. (2005): Störer und Gestörte. Konfliktgeschichten nicht beschulbarer Jugendlicher. Bd.1 Frankfurt am Main
- Gestwicki, C. (2006): Home, school, and community relations. 6. ed., Clifton Park, NY.
- Henderson, A. T.; Berla, N. (Eds.) (1994): A New Generation of Evidence: The Family is Critical to Student Achievement. Centerfor Law and Education. Washington, D.C.
- Henderson, A. T.; Mapp, K. L. (2002): A New Wave Of Evidence: The Impact Of School, Family And Community Connections On Student Achievement. CL, Austin: National Centerfor Family and Community Connections with Schools.
- Herz, B.; Puhr, K.; Ricking, H. (Hrsg.) (2004): Problem Schulabsentismus. Wege zurück in die Schule. Bad Heilbrunn.
- Keith, P. B.; Keith, T. Z. (1993): Does Parental Involvement Influence the Academic Achievement of American Middle School Youth? In: Smit, F., et al. (Hrsg.): Parental involvement in education. Nijmegen, S. 205-209.
- Kowalczyk, W. (1988): Umgang zwischen Elternhaus und Schule. Eine qualitative Analyse der Alltagstheorien von Elternhaus und Schule. Regensburg.
- Kowalczyk, W. (Hrsg.) (2005): Lehrkräfte kooperieren mit Eltern. Das Lernen unterstützen, die Erziehung ernst nehmen. Kissing.
- Krumm, V. (1996): Schulleistung –auch eine Leistung der Eltern. Die heimliche und die offene Zusammenarbeit von Eltern und Lehrer und wie sie verbessert werden kann. In: Specht, W.; Thonhauser, J. (Hrsg.): Schulqualität. Innsbruck, S.256-290
- Lueder, D. (1993): With open arms: working with hard-to-reach-parents. In: Smit, F.; van Esch, W.; Walberg, H. W. (Hrsg.); Instituut voor Toegepaste Sociale Wetenschappen (Nijmegen): Parental involvement in education. -Nijmegen, S.157-165.
- Marjoribanks, K. (2002): Family and school capital. Towards a context theory of students' school outcomes. Dordrecht u.a.
- McLaughlin, M. W.; Shields, P. M. (1987): Involving Low-Income Parents in the Schools: A Role for Policy? In: PHI DELTA KAPPAN, Oct., pp. 156 –160.
- National Parent Teacher Association (1997): National Standards for Parent Family Involvement Programs. Chicago.
- Neuenschwander, M. P.; Balmer, T.; Gasser, A.; Goltz, S.; Hirt, U.; Ryser, H.; Wartenweiler, H.: (2004): Forschung und Entwicklung. Eltern, Lehrpersonen und Schülerleistungen. Schlussbericht. Bern.
-
Northwest Regional Eduactional Laboratory (2002): Planning and Program Development. Under the New Title I & Title III:
From Compliance to Effective Practice. [http://www.nwrel.org/planning/reports/pi/pi.pdf (22.05.07)] - Sacher, W. (2004): Elternarbeit in den bayerischen Schulen. Repräsentativ-Befragung zur Elternarbeit im Sommer 2004. Nürnberg (SUN Schulpädagogische Untersuchungen Nürnberg, Nr. 23).
- Sacher, W. (2005): Erfolgreiche und misslingende Elternarbeit. Ursachen und Handlungsmöglichkeiten. Erarbeitet auf der Grundlage der Repräsentativbefragung an bayerischen Schulen im Sommer 2004. Nürnberg SUN Schulpädagogische Untersuchungen Nürnberg, Nr. 24.
- Sacher, W. (2008): Elternarbeit. Gestaltungsmöglichkeiten und Grundlagen für alle Schularten. Bad Heilbrunn (im Druck)
- Schreiber, E. (Hrsg.) (2005): Nicht beschulbar? Gute Beispiele für den Wiedereinstieg in systematisches Lernen. München/Halle.
- Schreiber-Kittl, M. (Hrsg.) (2000): Lernangebote für Schulabbrecher und Schulverweigerer. München.
- Schreiber-Kittl, M.; Schröpfer, H. (2002): Abgeschrieben? Ergebnisse einer empirischen Untersuchung über Schulverweigerer. München.
- Simon, B. S. (2002): Predictors and Effects of Family Involvement in High School. In: Epstein, J. et al.: School, family, and community partnerships. Your handbook for action. 2. ed., Thousand Oaks, Calif, S.235-245.
- Simon, B.S. (2004): High school outreach and family involvement. In: Social Psychology of Education, 7, 185-209.
- Wade, S. M. (2006): Overcoming the barriers that reduce family and community involvement. Reaching the hard-to-reach parent.
- White-Clark, R.; Decker, L. E. (1996): TheHard to ReachParent: Old Challenges, New Insights. National Community Education Association.