Diskursfähigkeit
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Diese Seite ist Teil einer Materialiensammlung zum Bildungsplan 2004: Grundlagen der Kompetenzorientierung. Bitte beachten Sie, dass der Bildungsplan fortgeschrieben wurde.
Die Erfahrung zeigt, dass ungeübte Schülerinnen und Schüler mit dem geschickten Führen einer Diskussion (d.h. mit der Diskursfähigkeit) Schwierigkeiten haben. Folgende Ratschläge ebnen den Weg in die prüfungsgemäße Gesprächsführung.
Diskursfähigkeit – DOs and DON’Ts
DO
- Take an active part in the discussion.
- Give your partner the time and space to make his/her points.
- Encourage your partner to speak if he/she is keeping too quiet.
- React to and take up what your partner has said.
- Ask your partner questions / ask him/her to explain a point or give more detail.
- Help your partner out (e.g. if you see he/she is struggling to find a word).
- Make sure the discussion keeps flowing.
- Compromise with your partner (if appropriate).
- Stay polite and friendly at all times.
DON’T
- Embark on overlong speeches – it’s meant to be a dialogue.
- Try to get the better of your partner (e.g. by interrupting or dominating the conversation).
- Allow your partner to dominate the discussion.
- Ignore what your partner has said.
- Repeat the same points over and over again.
- Allow the discussion to break off.
- Be rude or angry (this includes avoiding inappropriate language, e.g. swearing).
REMEMBER: IT’S ONLY BY WORKING AS A TEAM THAT YOU’LL GET THE BEST MARKS . BE ACTIVE AND CONSIDERATE .
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