Zur Haupt­na­vi­ga­ti­on sprin­gen [Alt]+[0] Zum Sei­ten­in­halt sprin­gen [Alt]+[1]

An­bin­dung an den Bil­dungs­plan 2016 (Stan­dard­stu­fe 6)

so­zio­kul­tu­rel­les Ori­en­tie­rungs­wis­sen:

Let’s make our school nicer

Ima­gi­ne the SMV wants to make our school
nicer and has asked YOU for your help, be­cau­se
you have learnt a lot about Bri­tish
schools so far:

  • Think about what our school could
    take over from ... School in ...
  • Make at least four sug­ges­ti­ons.
  • In a role play, pre­sent your sug­ges­ti­ons
    to the prin­ci­pal and vice­prin­ci­pal
    of our school and give re­a­sons.

Bil­dungs­plan 2016 Stan­dard­stu­fe 6

3.3.1 So­zio­kul­tu­rel­les Ori­en­tie­rungs­wis­sen

  • All­tags­kul­tur und Le­bens­be­din­gun­gen jun­ger
    Men­schen (Fa­mi­lie, Schu­le, Tiere, Essen
    und Es­sens­ge­wohn­hei­ten, Wet­ter,
    Hob­bies, Ein­kau­fen, Wohn­ver­hält­nis­se,
    Bräu­che, Feste)
  • Be­son­der­hei­ten zwei­er Städ­te und zwei­er
    Re­gio­nen sowie deren geo­gra­fi­sche und
    ge­ge­be­nen­falls his­to­ri­sche Ge­ge­ben­hei­ten
  • Ziel­kul­tur: vor­wie­gend Groß­bri­tan­ni­en

in­ter­kul­tu­rel­le-kom­mu­ni­ka­ti­ve Kom­pe­tenz:

 

Bil­dungs­plan 2016 Stan­dard­stu­fe 6

3.1.2 In­ter­kul­tu­rel­le kom­mu­ni­ka­ti­ve Kom­pe­tenz Die Schü­le­rin­nen und Schü­ler ver­fü­gen über ele-men­ta­res so­zio­kul­tu­rel­les Ori­en­tie­rungs­wis­sen zu al­ters­ge­rech­ten The­men und kön­nen mit den er-lern­ten Re­de­mit­teln in An­sät­zen ziel­kul­tu­rell an-ge­mes­sen agie­ren. Die Schü­le­rin­nen und Schü­ler kön­nen

Step 1: What makes ... School spe­cial?

Work to­ge­ther with your part­ner and brain-storm ideas about what makes ... School spe­cial. Then make a mind map to­ge­ther. Use an A3 pos­ter.

(TK 1) sich zu sich zu den aus­ge­wie­se­nen The­men einer Ziel­kul­tur äu­ßern und aus­tau­schen

Step 2: What would YOU like to take over at our school?

  • Look at your mind map and talk to your part­ner. Tell your part­ner po-li­te­ly what you like about ... School and what you don’t like so much. Give re­a­sons. Then lis­ten to your part­ner.
  • Now agree on at least four points you’d like to have at our school. Use the + sign on your mind map to show what you’d like to take over from ... School.
(TK 2) As­pek­te des All­tags in der ei­ge­nen Kul­tur und in der Ziel­kul­tur ver­glei­chen und zu aus­ge­wähl­ten The­men ihre Mei­nung äu­ßern

Step 3: Why would you like to take over these ideas?

Make a chart in your ex­er­cise book like this:

po­si­ti­ve things

re­a­sons

   

In the left co­lumn write down the po­si­ti­ve things about ... School you would like to have at our school (at least four points).
In the right co­lumn write down your re­a­sons. You don’t have to write sen­ten­ces. Use key­words.

(TK 2) As­pek­te des All­tags in der ei­ge­nen Kul­tur und in der Ziel­kul­tur ver­glei­chen und zu ausge-wähl­ten The­men ihre Mei­nung äu­ßern

Step 4: What could you tell our prin­ci­pal?

Use your notes in the chart to pre­pa­re a short speech. Each of you must pre­sent two ar­gu­ments. You may use index cards, but do not read out your text.
Now prac­tice gi­ving your talk.

(TK 2) As­pek­te des All­tags in der ei­ge­nen Kul­tur und in der Ziel­kul­tur ver­glei­chen und zu ausge-wähl­ten The­men ihre Mei­nung äu­ßern

Step 5: Get ready for the mee­ting with the prin­ci­pal!

Ima­gi­ne you enter the prin­ci­pal’s of­fice: What comes first? What comes next? To-ge­ther with your part­ner, put the steps in the cor­rect order: ...

Write down some words and phra­ses you would like to use to ...

(TK 3) ein­fa­che kul­tur­spe­zi­fi­sche Ver­hal­tens­wei­sen (zum Bei­spiel Re­stau­rant­be­such) be­ach­ten und er­lern­te Re­de­mit­tel an­wen­den um ele­men­ta­re Höf­lich­keits­kon­ven­tio­nen ein­zu­hal­ten ( be­grü­ßen , sich und an­de­re vor­stel­len , For­men der An­re­de , ver­ab­schie­den , bit­ten , be­dan­ken , zu­stim­men und ab­leh­nen, sich ent­schul­di­gen)

Step 6: What ques­ti­ons could the prin­ci­pal and the vice-prin­ci­pal ask you?

  • What do you think the prin­ci­pal and vice-prin­ci­pal could ask you? Make a list of pos­si­ble ques­ti­ons in your ex­er­cise book.
  • How would you an­s­wer the ques­ti­ons? Brain­storm your an­s­wers. Write down some key­words in your ex­er­cise book. Plea­se re­mem­ber to be po­li­te .

Now two pairs form a group of four.

(TK 3) ein­fa­che kul­tur­spe­zi­fi­sche Ver­hal­tens­wei­sen (zum Bei­spiel Re­stau­rant­be­such) be­ach­ten und er­lern­te Re­de­mit­tel an­wen­den um ele­men­ta­re Höf­lich­keits­kon­ven­tio­nen ein­zu­hal­ten (be­grü­ßen, sich und an­de­re vor­stel­len, For­men der An­re­de, ver­ab­schie­den, bit­ten , be­dan­ken , zu­stim­men und ab­leh­nen , sich ent­schul­di­gen)

Step 7: Let’s meet the prin­ci­pal!

One pair takes the roles of the prin­ci­pal and the vice-prin­ci­pal. The other two are pu­pils.
Now role-play the visit to the prin­ci­pal’s and vice-prin­ci­pal’s of­fice. Prac­tice se­veral times and try to speak as fre­e­ly as you can.

Step 8: Let’s do it again!

Team up with a new pair and swap roles.

( TK 3 ) ein­fa­che kul­tur­spe­zi­fi­sche Ver­hal­tens­wei­sen (zum Bei­spiel Re­stau­rant­be­such) be­ach­ten und er­lern­te Re­de­mit­tel an­wen­den um ele­men­ta­re Höf­lich­keits­kon­ven­tio­nen ein­zu­hal­ten ( be­grü­ßen, ver­ab­schie­den, bit­ten, be­dan­ken, sich und an­de­re vor­stel­len, For­men der An­re­de, zu­stim­men und ab­leh­nen, sich ent­schul­di­gen )

Wei­ter zu Hin­wei­se zur Durch­füh­rung