Zur Hauptnavigation springen [Alt]+[0] Zum Seiteninhalt springen [Alt]+[1]

Anbindung an den Bildungsplan 2016 (Standardstufe 6)

soziokulturelles Orientierungswissen:

Let’s make our school nicer

Imagine the SMV wants to make our school
nicer and has asked YOU for your help, because
you have learnt a lot about British
schools so far:

  • Think about what our school could
    take over from ... School in ...
  • Make at least four suggestions.
  • In a role play, present your suggestions
    to the principal and viceprincipal
    of our school and give reasons.

Bildungsplan 2016 Standardstufe 6

3.3.1 Soziokulturelles Orientierungswissen

  • Alltagskultur und Lebensbedingungen junger
    Menschen (Familie, Schule, Tiere, Essen
    und Essensgewohnheiten, Wetter,
    Hobbies, Einkaufen, Wohnverhältnisse,
    Bräuche, Feste)
  • Besonderheiten zweier Städte und zweier
    Regionen sowie deren geografische und
    gegebenenfalls historische Gegebenheiten
  • Zielkultur: vorwiegend Großbritannien

interkulturelle-kommunikative Kompetenz:

 

Bildungsplan 2016 Standardstufe 6

3.1.2 Interkulturelle kommunikative Kompetenz Die Schülerinnen und Schüler verfügen über ele-mentares soziokulturelles Orientierungswissen zu altersgerechten Themen und können mit den er-lernten Redemitteln in Ansätzen zielkulturell an-gemessen agieren. Die Schülerinnen und Schüler können

Step 1: What makes ... School special?

Work together with your partner and brain-storm ideas about what makes ... School special. Then make a mind map together. Use an A3 poster.

(TK 1) sich zu sich zu den ausgewiesenen Themen einer Zielkultur äußern und austauschen

Step 2: What would YOU like to take over at our school?

  • Look at your mind map and talk to your partner. Tell your partner po-litely what you like about ... School and what you don’t like so much. Give reasons. Then listen to your partner.
  • Now agree on at least four points you’d like to have at our school. Use the + sign on your mind map to show what you’d like to take over from ... School.
(TK 2) Aspekte des Alltags in der eigenen Kultur und in der Zielkultur vergleichen und zu ausgewählten Themen ihre Meinung äußern

Step 3: Why would you like to take over these ideas?

Make a chart in your exercise book like this:

positive things

reasons

   

In the left column write down the positive things about ... School you would like to have at our school (at least four points).
In the right column write down your reasons. You don’t have to write sentences. Use keywords.

(TK 2) Aspekte des Alltags in der eigenen Kultur und in der Zielkultur vergleichen und zu ausge-wählten Themen ihre Meinung äußern

Step 4: What could you tell our principal?

Use your notes in the chart to prepare a short speech. Each of you must present two arguments. You may use index cards, but do not read out your text.
Now practice giving your talk.

(TK 2) Aspekte des Alltags in der eigenen Kultur und in der Zielkultur vergleichen und zu ausge-wählten Themen ihre Meinung äußern

Step 5: Get ready for the meeting with the principal!

Imagine you enter the principal’s office: What comes first? What comes next? To-gether with your partner, put the steps in the correct order: ...

Write down some words and phrases you would like to use to ...

(TK 3) einfache kulturspezifische Verhaltensweisen (zum Beispiel Restaurantbesuch) beachten und erlernte Redemittel anwenden um elementare Höflichkeitskonventionen einzuhalten ( begrüßen , sich und andere vorstellen , Formen der Anrede , verabschieden , bitten , bedanken , zustimmen und ablehnen, sich entschuldigen)

Step 6: What questions could the principal and the vice-principal ask you?

  • What do you think the principal and vice-principal could ask you? Make a list of possible questions in your exercise book.
  • How would you answer the questions? Brainstorm your answers. Write down some keywords in your exercise book. Please remember to be polite .

Now two pairs form a group of four.

(TK 3) einfache kulturspezifische Verhaltensweisen (zum Beispiel Restaurantbesuch) beachten und erlernte Redemittel anwenden um elementare Höflichkeitskonventionen einzuhalten (begrüßen, sich und andere vorstellen, Formen der Anrede, verabschieden, bitten , bedanken , zustimmen und ablehnen , sich entschuldigen)

Step 7: Let’s meet the principal!

One pair takes the roles of the principal and the vice-principal. The other two are pupils.
Now role-play the visit to the principal’s and vice-principal’s office. Practice several times and try to speak as freely as you can.

Step 8: Let’s do it again!

Team up with a new pair and swap roles.

( TK 3 ) einfache kulturspezifische Verhaltensweisen (zum Beispiel Restaurantbesuch) beachten und erlernte Redemittel anwenden um elementare Höflichkeitskonventionen einzuhalten ( begrüßen, verabschieden, bitten, bedanken, sich und andere vorstellen, Formen der Anrede, zustimmen und ablehnen, sich entschuldigen )

Weiter zu Hinweise zur Durchführung