Lehrwerksaufgaben
2. Exemplarische Übersicht von Lehrwerksaufgaben, die TMK-Teilkompetenzen aufbauen
Folgende Übersichten dienen der Orientierung im jeweiligen Lehrwerk und erheben keinen Anspruch auf Vollständigkeit. Anhand ihrer soll die Lehrerin / der Lehrer einen ersten Überblick darüber erhalten, wie Aufgaben, die zum Aufbau bzw. zur Überprüfung der jeweiligen Teilkompetenzen von TMK geeignet sind, gestaltet werden können.
2.1 Cornelsen: English G access (2014)
Teilkompetenz | Lehrwerksaufgabe |
1) angeleitet kurze Notizen zu Gelesenem, Gehörtem und / oder Gesehenem bzw. für die Vorbereitung eigener Texte verfassen |
Band 1:
Unit 5, S. 103, Imagine you are at Cawsand Beach. Listen and write down what you
hear…In a group talk about Cawsand Beach.
Band 2: Unit 5, S. 89, Taking notes. |
(2) Gelesenes, Gehörtes und/oder Gesehenes mithilfe von Schlüsselwörtern wiedergeben |
Band 1:
Unit 4, S. 92, Background file: grey seals… Close the book. Tell your partner three things about
seals.
Band 2: Unit 3, S. 58-59, Who did what at Radford Park? Make as many sentences as you can… Compare your sentences. Use six of them to tell the story in a short text. |
3) persönliche Reaktionen auf Gelesenes, Gehörtes und / oder Gesehenes beschreiben sowie diese kurz begründen |
Band 1:
Unit 3, S. 59, Is Lucy happy? Say what you
think.
Band 2: Unit 4, S. 76, Write your own ending… Read your ending to your group. Which ending is best? Why? |
4) diskontinuierliche Vorlagen mit Hilfe von Schlüsselwörtern versprachlichen |
Band 1:
Here we go!, S. 10-11, Match the words to
the pictures…Talk about the map.
Band 2: Unit 5, S. 93, Presenting a photo. |
(6) einzelne gehörte und gesehene Informationen im Zusammenhang verstehen |
Band 1:
Unit 2, S. 53, The story in pictures. Put the
pictures in the right order… Find the six scenes in
the text.
Band 2: Unit 2, S. 41, What feelings do the kids show? Choose the right feeling for the scenes below. |
8) eingeführte Textsorten identifizieren, deren Merkmale benennen und bei der eigenen Textproduktion anwenden |
Band 1:
Unit 1, S. 28 (+ S. 129), Write a letter to
Lucy.
Band 2: Unit 6, S. 111, Writing a report. |
(9) Texte (um-)gestalten |
Band 1:
Unit 3, S. 72-73, a) Make a film poster for
“The captain’s ghost”. / b) Write a dialogue for part
1, 2, or 3 of the story.
Band 2: Unit 3, S. 58-59, a) Sam arrives home… Draw a picture with speech bubbles. / b) Maya texts her friend…Write the text. / c) Justin skypes with his father…Write a short dialogue. |
(10) vorgegebenen Quellen mithilfe gezielter Aufgaben Informationen entnehmen |
Band 1:
Unit 3, S. 62, Study skills: Collecting
information
Band 2: Unit 4, S.77, Find out more about Dartmoor animals. |
2.2 Diesterweg: Camden Town (2012/2013)
Teilkompetenz | Lehrwerksaufgabe |
(1) angeleitet kurze Notizen zu Gelesenem, Gehörtem und / oder Gesehenem bzw. für die Vorbereitung eigener Texte verfassen |
Band 1:
Unit 1, S. 31, Listen to Emma. Write down
the things for her school bag. … Is Emma’s school
bag number 1, 2 or 3?
Band 2: Unit 4, S. 79, a) Read the article about Rihanna and note down facts about her. / b) Use your notes from the article to create a profile. |
2) Gelesenes, Gehörtes und / oder Gesehenes mithilfe von Schlüsselwörtern wiedergeben |
Band 1:
Unit 3, S. 62-63, a) Look at the words and
phrases from the story. Put them in the right order.
Write them down in a list. / b) Look at your list from
a) and say what happens in the story.
Band 2: Unit 5, S. 95, How much do you remember about the story? Match the sentence halves. |
(3) persönliche Reaktionen auf Gelesenes, Gehörtes und / oder Gesehenes beschreiben sowie diese kurz begründen |
Band 1:
Unit 5, S. 111, Why did Nanna tell Anna
and Tom the story? Choose the answer that you
think is best. Explain why you think so.
Band 2: Unit 6, S. 120, b) Listen … and explain your reaction to the song. / c) Choose a song that makes you feel good and ready to take part in a competition. Explain why that song is so special to you. |
4) diskontinuierliche Vorlagen mit Hilfe von Schlüsselwörtern versprachlichen |
Band 1:
Unit 1, S. 24, Look at the picture. What can
you see in Caroline and Emma’s classroom?
Band 2: Unit 6, S. 119, Look at the pictures and write a story about Robin Hood. |
6) einzelne gehörte und gesehene Informationen im Zusammenhang verstehen |
Band 1:
Unit 5, S. 96, Look at the picture. What can
you see? What is happening? How do Oscar, Gillian
and her mother feel?
Band 2: Unit 2, S. 39, Now read the picture story. Compare the atmosphere at the beginning (picture 1) and the end (pictures 8-10) |
8) eingeführte Textsorten identifizieren, deren Merkmale benennen und bei der eigenen Textproduktion anwenden |
Band 1:
Unit 6, S. 121, Write a postcard.
Band 2: Skills, S. 128, Einen Brief / eine Email schreiben |
9) Texte (um-)gestalten |
Band 1:
Unit 2, S. 39, Mrs Butler tells Mr Butler
about Caroline’s room. Write a speech bubble.
Band 2: Unit 2, S. 39, Write the end of the story. |
(10) vorgegebenen Quellen mithilfe gezielter Aufgaben Informationen entnehmen |
Band 1:
Unit 3, S. 70, Find out more about
traditional English food on the Internet.
Band 2: Unit 3, S. 67, Look up the London Eye on the Internet and find more information… |
2.3 Klett: Green Line (2014/2015)
Teilkompetenz | Lehrwerksaufgabe |
(1) angeleitet kurze Notizen zu Gelesenem, Gehörtem und / oder Gesehenem bzw. für die Vorbereitung eigener Texte verfassen |
Band 1:
Unit 4, S. 68-69, Watch the film and take
notes. What places can you see and what can you
do there?
Band 2: Unit 3, S. 50-51, Listen again and take notes… Think about what you already know about London… Use your notes. |
2) Gelesenes, Gehörtes und / oder Gesehenes mithilfe von Schlüsselwörtern wiedergeben |
Band 1:
Unit 2, S. 38-39, Talk about the story
photos. These phrases can help.
Band 2: Revision B, S. 87, Skim the text for the gist. Say what it is about in 2-3 sentences. |
(3) persönliche Reaktionen auf Gelesenes, Gehörtes und / oder Gesehenes beschreiben sowie diese kurz begründen |
Band 1:
Unit 3, S. 62-63, Say why you like or don’t
like the story.
Band 2: Unit 4, S. 80-82, Find negative and positive things in the story that they did… discuss what you think about their actions. |
(4) diskontinuierliche Vorlagen mit Hilfe von Schlüsselwörtern versprachlichen |
Band 1:
Unit 1, S. 14-15, Look at the four rooms.
How many things can you name?
Band 2: Unit 1, S. 8-9, Talk about the yearbook photos. What can you see? |
6) einzelne gehörte und gesehene Informationen im Zusammenhang verstehen |
Band 1:
Across cultures 1, S. 66, Polite words and
phrases; a) Match pairs of phrases to make short
dialogues for the speakers in the pictures.
Band 2: Unit 5, S. 98, Close-ups. Look at scenes A and B from the film. What do the two close-ups tell us? |
(8) eingeführte Textsorten identifizieren, deren Merkmale benennen und bei der eigenen Textproduktion anwenden |
Band 1:
Unit 6, S. 116, How to write and reply to
party invitations.
Band 2: Unit 4, S. 77-79, The language of a radio report… Plan and write your report. |
(9) Texte (um-)gestalten |
Band 1:
Unit 3, S. 50-51, Match the speech bubbles
with the right speakers.
Band 2: Unit 1, S. 18-20, Role play… Think of an ending and write a short scene. Act your scene for the class. |
10) vorgegebenen Quellen mithilfe gezielter Aufgaben Informationen entnehmen |
Band 1:
Unit 6, S. 117, Find out about costumes,
decorations… decide what you need.
Band 2: Unit 3, S. 60-61, London tour… collect information about each of the sights… work out the best route. |
Weiter zu Bewertungsmatrix TMK