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Death of a Salesman

Infobox

Diese Seite ist Teil einer Materialiensammlung zum Bildungsplan 2004: Grundlagen der Kompetenzorientierung. Bitte beachten Sie, dass der Bildungsplan fortgeschrieben wurde.

 

Arthur Miller. Death of a Salesman. 1 - teacher’s favourite drama?

Lektüre des Textes

 

Text von den SuS bereits vorab gelesen.

Kurztest zur Kontrolle der Vorablektüre bzw. zur Sicherung des Handlungsablaufs.

Lektüre des Textes
Text von den SuS bereits vorab gelesen.

  1. Anlage eines Lesetagebuchs (Portfolioarbeit).
  2. Einstieg in die Lektüre: touch –turn – talk. Post-its mit zentralen Dramenzitaten werden von SuS vorgelesen und erläutert, so dass die wesentlichen Inhalte des Dramas präsent sind.
  3. Mind map: important aspects of DoS.
  4. Entwurf einer übergeordneten Aufgabe (TASK) zur Behandlung des Dramas mit den SuS:

Why does Willy Loman commit suicide?

 

1. Exposition: Dramenform, Figurenkonstellation, Ort, Zeit

  1.   First stage direction

Stilles Lesen (p. 5) Explain/check vocab.

What does the stage look like? Entwurf eines Tafelanschriebs: Zeichnung der Bühne.

Pfeil First characterizations

What do we learn about Willy, His situation, his life, his job, His relationship to his sons?

Pfeil Epic theatre; comparison Brecht – Miller (Lehrervortrag und arbeitsteilige Gruppenarbeit)

  1. Freeze frame/visueller Impuls OHP: lend me your eyes

Ein S beschreibt einem anderen S, der das Bild nicht sehen kann, die Bühnenverhältnisse.
Vergleich der Ergebnisse mit der Regieanweisung

2. Willy’s physical and mental state

Szenisches Lesen pp. 8f. Explain/check vocab. Create a summary on the board: Tafelanschrieb: Willy’s reasons for keeping up his old life as a salesman – Linda’s reactions

 

  1. Scanning: Take down arguments why Willy thinks he cannot stay in New York. (Scanning Pfeil method kit Portfolio/Lernerbiografie)
  2. Give Linda’s arguments for working in New York. Find more arguments she could have added.
  3. American debate/good angel – bad angel: to work in N.Y. – not to work in N.Y.

3. The boys’ lives at present

Characterization of the boys (äußere Charakterisierung/innere Charakterisierung):
Text über Technik der inneren/äußeren Charakterisierung. (arbeitsteilige Gruppenarbeit)
Have a look at the stage direction (p. 11)
Compare the boys. You are the director. How would you dress them?

SuS ordnen Exzerpte aus der Regieanweisung und Dialogteile Biff und Happys einander zu (OHP).

Vergleich von Bildern verschiedener Schauspieler (Biff, Happy): ranking

Szenisches Lesen

Pfeil How do they look like? How do they talk to each other? Compare them. (p. 11) Take notes of what we find out.

Präsentation Filmsequenz zu dieser Szene:


pre-viewing activity: Which words to stress/how to act/colours/atmosphere etc. / think -  pair - share
while-viewing activity: good ideas/what to improve/comparison with expectations
after-viewing activity: your findings; finish the following sentence “I think we should know about the boys that....”

3. The boys, Biff and Happy

Close analysis (pp. 10 – 11; 17 - 18)
Find the passage in which the whole scene shifts from Willy to somebody else. Explain/check vocab.

 

Scrambled text: What Linda and Willy  say to each other: SuS erhalten Kärtchen mit Aussagen, dies sie zu einem Dialog zusammensetzen (Partnerarbeit)./SuS erhalten Kärtchen und suchen Partner, der den dazu gehörenden Dialogteil hat. Die SuS erläutern im Plenum ihren Dialogteil und bringen die einzelnen Teile dann in eine chronologische Reihenfolge.

Find a typical sentence of Willy/of Linda. What does it tell about their roles? (pp. 10 – 11) Explain/check vocab.

Blitzlicht: Ausgabe von statements: Who says what and why?

Compare the boys’ adult lives in the last years. What are their future plans? (pp. 13 -17) Underline important passages. (szenisches Lesen) Explain/check vocab.

 

Hot Chair (Biff, Happy)

Willy’s way of educating his sons in the past

Timeshift

What is happening on the stage? /Could the stage direction (p. 18) be left out? (pp. 17 – 18 stilles Lesen) Explain/check vocab.

Willy as a father
What kind of father was Willy? (pp. 18 – 20) Explain/check vocab. Vergleich mit Sekundärtext (Gruppenarbeit)

 

dream journey : Imagine your are Biff. You... (L. beschreibt Szene S. 17 - 18 – 20 aus Biffs Perspektive)
Plenum: What have you seen, what does it tell you about those times ... Locate the scene in the text.

Talk show: Linda, Biff, Happy, Howard, Bernard talk about their lives as children.

Summary exposition – the Loman Family: Willy, Linda, Biff, Happy

Tafelanschrieb (Ergebnissicherung Exposition)
 
HW: Explain why the exposition of Miller’s play is quite modern as to its technique and why it helps to understand the characters portrayed in the play.

fishbowl/Kugellager (merry-go-round): Summarize what you know about the aspects mentioned (vgl. oben., e.g. Willy’s education)

HW ( Pfeil Dossier Portfolio): Make up a role card of Willy/Linda/Biff/Happy which will be completed during this unit. (arbeitsteilig) Pfeil talk show final lesson.

Film: Act I

SuS sehen Akt I im Film mit Hilfe eines Beobachtungsbogens, der anschließend im Plenum ausgewertet wird.

Film sequentiell während der gesamten UE funktional genutzt.

1 Arthur Miller. Death of a Salesman. Frankfurt am Main: Diesterweg 1974.

 

So much for the introduction ....

 

 

 

Kompetenzbasierte Unterrichtsentwicklung im Englischunterricht:
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Script: Kompetenzbasierte Unterrichtsentwicklung im Englischunterricht:
Herunterladen [doc] [144 KB]

Death of a Salesman Beispiel Kompetenzorientierung:
Herunterladen [doc] [56 KB]