Zur Hauptnavigation springen [Alt]+[0] Zum Seiteninhalt springen [Alt]+[1]

Task-based learning Q&A

Infobox

Diese Seite ist Teil einer Materialiensammlung zum Bildungsplan 2004: Grundlagen der Kompetenzorientierung. Bitte beachten Sie, dass der Bildungsplan fortgeschrieben wurde.

“Task-based learning” in der Praxis der Kursstufe und an der Schnittstelle Klasse 10/ Haas
Hier: „Storyline approach” (FSPU Englisch 84/2006) S.18 -21 und Formen des storytelling

Text: Q & A by Vikas Swarup (Slumdog Millionaire)

Vorbemerkungen: Die “tasks” innerhalb der hier gewählten Vorgehensweise sind die ideale Grundlage für einen Fremdsprachenunterricht, der die Heterogenität des Klassenzimmers gewinnbringend nutzen will. „Differenzierende Aufgaben bringen individuelle Stärken zur Geltung und gleichen Schwächen aus. Es werden vorhandene Stärken gestützt und personenspezifische Bedürfnisse geweckt und befriedigt (learner - centredness). Eine optimale Strukturierung des Lernangebots ermöglicht dabei, dass die individuellen Lernprozesse immer wieder zusammengeführt werden. Die Frage, wie diese ausgelöst werden und wie man sie begleiten kann steht am Anfang der Vorbereitungen. So bekommen auch Lerntechniken, multisensorisches Lernen sowie Methoden der Selbstevaluation einen neuen Stellenwert (learning-centeredness). Hierdurch wird individuelles Lernen gefördert.“ (nach: FSPU 84/06 D. Kocher, 18-21)

 

Die Phasen des „Task-based learning” (nach Willis und Willis 1996/D. Köhler „Lernprozesse anleiten, unterstützen und auswerten mit dem Storyline Approach In: FSPU 84/06,S. 18-21)) (Hier adaptiert für vorliegende Einheit)

1. PRE-TASK PHASE

Einstimmung auf das Thema und die Aufgabe
DER LEHRER

  • wählt motivierenden Einstieg (multisensorisch siehe oben) und legt gemeinsam mit der Klasse Möglichkeiten und Schwierigkeiten der kommenden Aufgaben fest
  • gibt eine kleine Auswahl an Präsentationsformen vor und erläutert die lexikalischen und grammatikalischen Erfordernisse
  • führt in die Aufgabe ein und definiert seine Funktion als Moderator und Helfer
  • SUS bringen sich ein, bilden eventuell bereits Neigungsgruppen

2. Task Cycle

Task Cycle

Task Cycle

3. Planning

Planning

Planning

4. Report: Austausch/Vorstellung/Moderation/Analyse

 

5. Language Focus

Analysis Practice
Auffallende Strukturen, neue Wörter werden gesammelt und in die „Wordbanks“ aufgenommen. Weitere Übungen werden entwickelt, Regeln wiederholt oder vom Lehrer bereitgestellt

6. “Storytelling”

Die hier mit dem „storyline approach“ verknüpfte „storytelling“ Herangehensweise deckt nach B. Scheu folgende wichtigen Bereiche des Fremdsprachenlernens ab:

Ganzheitlichkeit
Interkulturelles Lernen
Sprachbad
Wortschatzarbeit
Rollenspiele
Process Writing
Interaktion
Sprachbewusstsein
Contextual Guessing
Ritualisierung
(Barbara Scheu, Didaktik des Übergangs, Handreichungen)

Weitere Anmerkungen zum story line approach:

Die Möglichkeiten des storyline approach (siehe FSPU 84/06, S.18-21)):
Ziel:

  • „größerer Freiraum für Lerner für kreative Mitgestaltung ihrer Lernumgebung
  • mehr Autonomie für die Wahl ihrer individuellen Lernwege/Lernprozesse/Lernmethoden
  • Simulationen mit narrativer Struktur
  • beliebige Charaktere, zeitlicher, räumlicher Rahmen (1)
  • Dilemmas (incidents), die zu lösen sind
  • Impulse mit key questions
  • zielgerichteter und kreativer Umgang mit der Fremdsprache
  • authentische und semi-authentischen Aufgaben fördern und entwickeln kommunikative und viele weiteren Kompetenzen und Fertigkeiten
  • Verwendung und Herstellung eigener Materialien initiiert vielseitige Lernprozesse/wirkt motivierend und sinnstiftend

Charakteristische Formen sind:

  • Wordbanks
  • Collagen
  • Wandfries
  • Gruppen-/Partnerarbeit
  • Arbeitsmaterialien und Medien“ (S. 18-19)
  • Hier: Bausteine des Methodentrainings (Rhetorik/Präsentieren und viele Bereiche mehr)

(1) Hier durch Romanvorlage vorgegeben


Pre-Task Phase

Mit der beliebten Fernsehreihe „Wer wird Millionär“ und/oder einer Spielszene aus „Who wants to be a millionaire“ wird die Einheit eingeleitet. Die nun folgenden Impulse setzen den Rahmen fest, innerhalb dessen sich die Schüler (unter Anleitung) so frei wie möglich bewegen sollen. Schon in dieser Phase bringen die SUS eigene Erfahrungen und Vorstellungen mit ein.
Hier die Vorgaben:

Setting the scene/Task-cycle

You and your classmates have won the big prize! As the winners in a competition about India, you win a 3-week trip to the “promised land” to find out more about the people, their problems and hopes and about Indian society in general. Together with the accompanying teachers you prepare well in advance - you want to impress the people you are likely to meet and you want to make the best of your trip of a lifetime. If only someone had told you in advance to what use you would have to put your knowledge and skills.... First of all everything goes well - the school that is your home for three weeks is nice, the people are friendly and hospitable and you all learn so much in ever- changing situations.  But then disaster strikes: one of the teachers of the school you are staying at is a keen outdoors specialist and invites you on a tour through the fascinating but dangerous Thar Desert in Rajasthan. All of a sudden there are bandits, descendants of the Moguls, who kidnap you and your group at gunpoint. They take you to a secret palace in the middle of the Thar Desert.

When you enter the palace you feel like you are in the world of “One Thousand And One Nights”. Everything is so different, scenes of unseen wealth and beauty unfold in front of your wide-open eyes and mouths, but you can feel the danger behind this beauty with every step you take through this oriental scenery.  The bandits are a very proud lot and have got some malicious tricks up their sleeves. They are not interested in your money or other worldly goods - they want to play with you - but the stakes are high: win, and you walk; lose, and you will be at their mercy for the rest of your life. Their favourite book is “Slumdog Millionaire” by Vikas Swarup - a novelist they hold in high esteem. They expect any intruder not only to read the novel but to know everything about it and its origins and messages as well. 

Don’t be fooled by this. Oh yes, you have learned to deal with novels in class- interpreting them, being creative and presenting the main points! The bandits have other ideas. They will make the tasks even more difficult by slipping in dilemmas and difficult incidents and, being very keen on the correctness of the English language, they set you tasks to prove that you can deal both with the English grammar and vocabulary!!

Tasks

The villains who abducted your group like being entertained in the tradition of their ancestors - when being able to tell  a good story used to be a highly esteemed skill. You will be given one or two chapters from the book to present to the villains. You will have to work with a partner or in a team and the way you present it is totally up to you and your team mate. What matters is the quality of your “storytelling” in order to convince the abductors to set you free. Here are the points that should be included:

  • India – the places where the novel is set/ Indian society
  • India’s history – now and then – main features; references in the novel
  • Religions in India – main features; references in the novel  
  • The plot/The characters

Tasks

  • Entertainment and Sport
  • Language and Grammar

The only freedom they allow you is the mode of presentation and the way you would like to go about your various jobs... So your future is entirely in your own hands

Presentation

Each team or tandem will have to present their work and research in a convincing and entertaining way. The aspects to be dealt with will come from your own discussions within your group and some additional demands from the bandits. At the end of each presentation a well-informed group and happy bandits will guarantee your safety. You all may use your preferred mode of presentation:

  • Powerpoint presentation
  • Acting out the scene
  • Plain storytelling, including various forms of presentations
  • Interview or dialogue
  • Interior monologue, etc

Now you can see how important it was to travel well prepared. If you still have problems, consult your skill pages or your teachers!

The stories

We all wish you good luck because only a lively and captivating performance, courage and inventiveness will guarantee your freedom!!!


Let´s get down to work. Each team member will have to put in a decent shift to guarantee the success of the whole group. Those who are not prepared to work for our common cause will be easily found out.

Hier sind die oben genannten Möglichkeiten empfehlenswert: Collage, Wandfries, acting, Videoclips und mehr.

 

 

 

Task-based learning Q&A: Herunterladen [pdf] [690 KB]