Zur Hauptnavigation springen [Alt]+[0] Zum Seiteninhalt springen [Alt]+[1]

Unterrichtseinheit Globalisierung

Infobox

Diese Seite ist Teil einer Materialiensammlung zum Bildungsplan 2004: Grundlagen der Kompetenzorientierung. Bitte beachten Sie, dass der Bildungsplan fortgeschrieben wurde.

Aspekt

Material

Mögliche Unterrichtsideen

Curriculum speaking

Global English

English as a global language - info

Green Line Oberstufe, Klett 2009, S.192

 

Aufgabe 2 als Kugellager – double circle

Spoken production: expressing  your own opinion

English as a global language – info - statistics

Green Line Oberstufe, Klett 2009, S.193

 

Erarbeitung im Dreierteam, dann auslosen, wer Ergebnisse vorträgt

Spoken production: presenting information in a mini-context

English as a global language – native speakers outnumbered by non-native ones

C.Power et al., “The role of English today”, Newsweek , March 7, 2005,  in: Green Line Oberstufe, Klett 2009, S.194-197

Der sehr lange Text wird  abschnittweise von Zweier-Teams in jeweils fünf Stichwörtern zusammengefasst; diese Stichwörter gehen an das nächste Team, das aus diesen Wörtern eine kurze mündliche Zusammenfassung des jeweiligen Abschnitts dem Team, von dem sie die Stichwörter erhalten haben, geben soll;
Anschließend gibt das „Stichwörter-Team“ Feedback; dann kommt der nächste Abschnitt…

Spoken production:
Making notes for palm cards;
Referring information

English crowding out other languages

The English Language Is Taking Over the World. But Should We Rejoice?, The New Summit, BSV 2007, S.18/19

American Debate: It is essential for everyone to speak English, in fact, it is more important than speaking some quaint language.”

Spoken interaction:  agreeing, disagreeing, referring to someone else´s opinion

Globish

http://www.guardian.co.uk/ 15.08.10

Snowball Discussion: Der Text ist sehr schwierig in der Lexik. Die S sollen zunächst in PA mündlich zusammenfasse:
 How does the article define Globish? In what aspects does the author criticize the book presented in this article?. Dabei sollen sie unbedingt bridging und paraphrasing anwenden  In der nächsten Phase vergleichen sie mit einem weiteren Team. In dieser Phase werden Stichworte notiert.
Dann diskutieren zwei Viererteams.
Zum Schluss werden in der Klasse die Ergebnisse zusammengetragen.
Anschließend: Whose turn is it?:
In Fünfergruppen: Jeweils einem S wird ein Ball zugespielt.
Auf Folie finden sich folgende Redeanlässe, auf die sie/er reagieren muss:
When and why did the word „Globish“ came into existence?
Try to define Globish
Will English speakers have an advantage ?
Why is it so difficult to differentiate between simple English and Globish?
What might be political consequences of Globish?
How do you personally think about something like Globish?.
Why do you think has English become so widely used?
Do you think it is unfair that it is English and not, say , German, French…which has become the world language?
Do you think school has prepared you for a world in which English is so necessary?

 

English vs. Globish – intercultural competence

Global English.doc (cartoon)

http://images.google.de /

Analysing the cartoon
Panel discussion: “Intercultural awareness is not as important as getting a message across.”

 

 

Unterrichtseinheit Globalisierung: Herunterladen [doc] [49 KB]

Unterrichtseinheit Globalisierung: Herunterladen [pdf] [122 KB]