Zur Hauptnavigation springen [Alt]+[0] Zum Seiteninhalt springen [Alt]+[1]

Einführung / Vorbereitung

Infobox

Diese Seite ist Teil einer Materialiensammlung zum Bildungsplan 2004: Grundlagen der Kompetenzorientierung. Bitte beachten Sie, dass der Bildungsplan fortgeschrieben wurde.

Einführung und Vorbereitung

 

Motivierung - Themenaufriss

sprechen Sprechen
hoeren sehen O N Hör-/Hör-Sehverstehen

Pfeil S identifizieren die der Szene zugrunde liegende Problematik und schärfen ihre Perspektive auf den Film als Ganzes

Hand Imagine you were witness to the following scene:
(scene: Felix stealing a chocolate bar, comics in the convenience store)

Partnerarbeit

1. film without sound (Darstellung des Verhaltens)
Pfeil leer Partner A (watching) describes to Partner B (not watching) what is going on.

Hand Do a live-commentary of the scene.
Hand List / Rank /Discuss motivations for shoplifting

  • It’s cool
  • Everyone is doing it.
  • Can’t afford it otherwise.
  • Let’s see what I can get away with.
  • Can’t help it.
  • I’ll show them.
  • Let’s be different.
  • Nobody cares anyway

2. film with sound (Bewertung des Verhaltens)
Pfeil leer Discussing the boy’s behaviour. (Murmelgespräch)

? Does your ranking still fit the scene?
? Say in how far the sound has added to the interpretation of the scene.
? Which measures ought to be taken against the offender?
(arrested and paraded through a store in handcuffs, face charges for theft, banned from stores, criminal record (harder to get a job, into college)

Ziel- und Ergebnistransparenz; Ideensammlung; Sprachmittel

sprechen Sprechen
Pfeil S erarbeiten Beobachtungsaufgaben für den Film.

Aufsteigende Gruppen

? What would you take into consideration to explain and judge
the offence/the character’s behaviour?

the outcome of the situation; relevance of the incident; the boy’s family situation;
his relationship to the shop owner; his friends ...

( Influences on personality )
Dokument Dokumentation und Gruppieren der Fragen/Impulse auf Metaplan
” Team team-building
Pfeil L präsentiert Form des Arbeitsergebnisses der UE
                    Film Review containing

  • intro: title, director, genre
  • overall impression
  • plot summary
  • presentation of protagonist
  • comment on film techniques, music, symbolism in connection with setting and themes
  • recommendation

Werkzeug S erhalten / greifen zurück auf sprachlichen Input zu
characterising adjectives / language of films / expressions of opinion

 

 

Working with films: Herunterladen [doc] [154 KB]