Zur Haupt­na­vi­ga­ti­on sprin­gen [Alt]+[0] Zum Sei­ten­in­halt sprin­gen [Alt]+[1]

Ar­beits­blatt

In­fo­box

Diese Seite ist Teil einer Ma­te­ria­li­en­samm­lung zum Bil­dungs­plan 2004: Grund­la­gen der Kom­pe­tenz­ori­en­tie­rung. Bitte be­ach­ten Sie, dass der Bil­dungs­plan fort­ge­schrie­ben wurde.

Do­cu­men­ta­ry FRY IN AME­RI­CA (2 DVDs, 2008, 3 kurze Se­quen­zen)

LO­GIS­TIC SUP­PORT
- Zeit­rah­men: 2-4 Un­ter­richts­stun­den
- Ma­te­ri­al: DVDs Fry, Note­book + Bea­mer, ABs

 

I. Disc 1: Chap 6, 20:00 – 27:40 Mas­sa­chu­setts (Bos­ton, Pil­grims, Witch)

 

KOM­PE­TEN­Z­ER­WERB HSV/USA (laut BP Ba-Wü 2004) – Die SuS kön­nen…:

  • …Ton­auf­nah­men, Ton­do­ku­men­ten, Rund­funk- und TV-Sen­dun­gen (Nach­rich­ten, Re­por­ta­gen, In­ter­views) die Haupt­in­for­ma­tio­nen ent­neh­men, so­fern das Sprechtem­po nicht zu hoch und die Ar­ti­ku­la­ti­on deut­lich ist, und dabei auch – be­dingt - Stand­punk­te und Ein­stel­lun­gen der Spre­chen­den er­fas­sen
  • …Spiel- und Do­ku­men­tar­fil­men we­sent­li­che Aus­sa­gen ent­neh­men bzw. die we­sent­li­chen Ele­men­te der Hand­lungs­ent­wick­lung (plot) ver­ste­hen

  • …ein brei­tes Spek­trum von Sach­t­ex­ten, fik­tio­na­len Tex­ten und mehr­fach ko­dier­ten Tex­ten (z.B. Filme) je­weils zu­sam­men­fas­sen und dabei die Haupt­the­men und un­ter­schied­li­chen Stand­punk­te dar­stel­len und kom­men­tie­ren

  • Die SuS ken­nen wich­ti­ge Ele­men­te des na­tio­na­len Selbst­ver­ständ­nis­ses Groß­bri­tan­ni­ens und der USA
  • Die SuS ken­nen die der­zei­ti­gen Le­bens- und po­li­ti­schen Ver­hält­nis­se in den USA und in Groß­bri­tan­ni­en und kön­nen sie vor ihrem his­to­ri­schen Hin­ter­grund ver­ste­hen
  • …Ge­mein­sam­kei­ten und Un­ter­schie­de zwi­schen Wert­sys­te­men er­ken­nen (z.B. USA – Eu­ro­pa)
  • …Kli­schees und Vor­ur­tei­le, Ste­reo­ty­pe und Au­toste­r­eo­ty­pe er­ken­nen und ihr ei­ge­nes kul­tur­spe­zi­fi­sches Wer­te­sys­tem im Ver­gleich mit an­de­ren re­la­ti­vie­ren

 

LES­SON PLAN – Sug­ges­ti­ons and Sup­port -

PRE

  1. Salem Clip (only part on the wit­ches)
    1. Get to­ge­ther with a part­ner. Watch the clip wi­thout sound. One part­ner has to turn around, the other de­scri­bes what he sees. Take turns after the first half.
    2. Each non-com­mu­ni­ca­ting part­ner re­ca­pi­tu­la­tes what he re­mem­bers.
    3. Watch the clip with sound. Com­pa­re ex­pec­ta­ti­ons and out­co­me.
  1. AB1 Pre
    Cross out the words that do not fit into the con­text. Ar­ran­ge the re­mai­ning words in one mea­ningful Eng­lish sen­tence each (you might add more de­tails):
    (Wör­ter müs­sen für SuS noch durch­ein­an­der ge­bracht wer­den)

    A) War of In­de­pen­dence - Tea Party – tax – re­pre­sen­ta­ti­on – Red In­dians – Civil War – Spa­nish
    B) Pil­grims – land of the free – Pu­ri­tans – per­se­cu­ti­on – May­flower – witch – po­ta­to


    > C) Ques­ti­on: Where is the con­nec­tion bet­ween all ele­mentsà Mas­sa­chu­setts

WHILE (whole clip)
AB2 lan­gua­ge
Spra­che : In which con­text do the fol­lo­wing phra­ses occur:

  1. it all came to a head
  2. sparks that lit the tin­der
  3. you made my day
  4. you make things hap­pen
  5. we will make sim­ple so­lu­ti­ons to ever­y­thing
  6. it is re­co­gni­zed by the con­sti­tu­ti­on
  7. to­night is the opening
  8. it’s bed­ti­me.

Scan­ning :

  1. Watch the clip and con­cen­tra­te on spe­ci­fic in­for­ma­ti­on, e.g. num­bers, pla­ces, peop­le, etc.
  2. After watching write down the facts you have kept in mind.
  3. Com­pa­re your fin­dings with a part­ner.

 

POST

  1. a) Go back to your pre-view­ing ac­tivi­ty and brush up your sen­ten­ces.
    b) Dis­cuss the si­gni­fi­can­ce of these events.
  2. Find out more about the Salem witch hunt, sights in Mas­sa­chu­setts, songs on Mas­sa­chu­setts, Ame­ri­can his­to­ry & po­li­tics, etc.
  3. Lis­ten to the 45-mi­nu­te re­port on the Salem Witch Hunt by Ni­co­la Ber­rin­ger (can be down­loa­ded at Hum­phrey’s Notes, e.g. http://​www.​med​ienz​entr​um-​os­nabru­eck.​de/​mzo/​eng​lisc​htip​s/​sim​pleS​earc​h.​php ). Re­cord an in­ter­view with one of the par­ti­ci­pants of the Salem Witch Hunt.
  4. Watch the clip on Salem Witch Tri­als
    http://​www.​teachertu­be.​com/​view­Vi­deo.​php?​vi­deo_​id=57864&​title=_​1_​Sa­le­m_​Witch_​Tri­als . Kann man nur als Hör­ver­ste­hen ein­set­zen oder aber auch als Hör-Seh­ver­ste­hen.
  5. Watch “USA-The Sound of… Go­t­hic in Bos­ton” (c. bi­blio­gra­phy)
  6. The Mc­Car­thy Era in the 1950s was also cal­led Witch Hunt. Find out more about it and ex­plain. What about today?
    (Watch the movie “The Cru­ci­b­le” by Ar­thur Mil­ler.)

 

Ar­beits­blatt Do­cu­men­ta­ry FRY IN AME­RI­CA: Her­un­ter­la­den [doc] [69 KB]