Arbeitsblatt
Infobox
Diese Seite ist Teil einer Materialiensammlung zum Bildungsplan 2004: Grundlagen der Kompetenzorientierung. Bitte beachten Sie, dass der Bildungsplan fortgeschrieben wurde.
Documentary FRY IN AMERICA (2 DVDs, 2008, 3 kurze Sequenzen)
LOGISTIC SUPPORT
- Zeitrahmen: 2-4 Unterrichtsstunden
- Material: DVDs Fry, Notebook + Beamer, ABs
I. Disc 1: Chap 6, 20:00 – 27:40 Massachusetts (Boston, Pilgrims, Witch)
KOMPETENZERWERB HSV/USA (laut BP Ba-Wü 2004) – Die SuS können…:
- …Tonaufnahmen, Tondokumenten, Rundfunk- und TV-Sendungen (Nachrichten, Reportagen, Interviews) die Hauptinformationen entnehmen, sofern das Sprechtempo nicht zu hoch und die Artikulation deutlich ist, und dabei auch – bedingt - Standpunkte und Einstellungen der Sprechenden erfassen
-
…Spiel- und Dokumentarfilmen wesentliche Aussagen entnehmen bzw. die wesentlichen Elemente der Handlungsentwicklung (plot) verstehen
-
…ein breites Spektrum von Sachtexten, fiktionalen Texten und mehrfach kodierten Texten (z.B. Filme) jeweils zusammenfassen und dabei die Hauptthemen und unterschiedlichen Standpunkte darstellen und kommentieren
- Die SuS kennen wichtige Elemente des nationalen Selbstverständnisses Großbritanniens und der USA
- Die SuS kennen die derzeitigen Lebens- und politischen Verhältnisse in den USA und in Großbritannien und können sie vor ihrem historischen Hintergrund verstehen
- …Gemeinsamkeiten und Unterschiede zwischen Wertsystemen erkennen (z.B. USA – Europa)
- …Klischees und Vorurteile, Stereotype und Autostereotype erkennen und ihr eigenes kulturspezifisches Wertesystem im Vergleich mit anderen relativieren
LESSON PLAN – Suggestions and Support -
PRE
- Salem Clip (only part on the witches)
- Get together with a partner. Watch the clip without sound. One partner has to turn around, the other describes what he sees. Take turns after the first half.
- Each non-communicating partner recapitulates what he remembers.
- Watch the clip with sound. Compare expectations and outcome.
-
AB1
Pre
Cross out the words that do not fit into the context. Arrange the remaining words in one meaningful English sentence each (you might add more details):
(Wörter müssen für SuS noch durcheinander gebracht werden)
A) War of Independence - Tea Party – tax – representation – Red Indians – Civil War – Spanish
B) Pilgrims – land of the free – Puritans – persecution – Mayflower – witch – potato
> C) Question: Where is the connection between all elementsà Massachusetts
WHILE
(whole clip)
AB2
language
Sprache
: In which context do the following phrases occur:
-
it all came to a head
-
sparks that lit the tinder
-
you made my day
-
you make things happen
-
we will make simple solutions to everything
-
it is recognized by the constitution
-
tonight is the opening
- it’s bedtime.
Scanning :
- Watch the clip and concentrate on specific information, e.g. numbers, places, people, etc.
- After watching write down the facts you have kept in mind.
- Compare your findings with a partner.
POST
-
a) Go back to your pre-viewing activity and brush up your sentences.
b) Discuss the significance of these events. - Find out more about the Salem witch hunt, sights in Massachusetts, songs on Massachusetts, American history & politics, etc.
- Listen to the 45-minute report on the Salem Witch Hunt by Nicola Berringer (can be downloaded at Humphrey’s Notes, e.g. http://www.medienzentrum-osnabrueck.de/mzo/englischtips/simpleSearch.php ). Record an interview with one of the participants of the Salem Witch Hunt.
-
Watch the clip on Salem Witch Trials
http://www.teachertube.com/viewVideo.php?video_id=57864&title=_1_Salem_Witch_Trials . Kann man nur als Hörverstehen einsetzen oder aber auch als Hör-Sehverstehen. - Watch “USA-The Sound of… Gothic in Boston” (c. bibliography)
-
The McCarthy Era in the 1950s was also called Witch Hunt. Find out more about it and explain. What about today?
(Watch the movie “The Crucible” by Arthur Miller.)
Arbeitsblatt Documentary FRY IN AMERICA: Herunterladen [doc] [69 KB]