Klausurvorschlag Elephant Scene
Infobox
Diese Seite ist Teil einer Materialiensammlung zum Bildungsplan 2004: Grundlagen der Kompetenzorientierung. Bitte beachten Sie, dass der Bildungsplan fortgeschrieben wurde.
KLAUSURVORSCHLAG ELEPHANT , Vorschlag I (Scene) (2003)
I. FILM CLIP ELEPHANT (z.B. chap 7, 44:53 – 50:06 Min)
Klausurvorschlag für eine Doppelstunde (90 Min) bzw. mit Aufgabe III für eine „Trippelstunde“ (135 Min)
Der Film sollte vorher im Unterricht behandelt worden sein.
Vorschlag Vorgehensweise:
- konventionell: Die SuS lesen zunächst das Arbeitsblatt; dann die Szene zweimal vorspielen, weitere Male im Verlauf und am Ende der Doppelstunde.
- „luxuriös“: Einen Klassensatz MP4-Abspielgeräte mit Kopfhörer, so dass jeder Schüler den Trailer an seinem Platz nach Bedarf abspielen kann.
I COMPREHENSION
A)
Focus on action
: Take notes
(key words only) (keine VP für Sprache, sondern nur für Inhalt)
Who?
What?
Where?
B) Focus on cinematic devices: Take notes (key words only) (keine VP für Sprache, sondern nur für Inhalt): Choose two instances, take down key words in the table.
SCENE (short description of action going on/ time frame) |
CINEMATIC DEVICES
|
EFFECT on VIEWER |
|
|
|
|
|
|
II ANALYSIS
(VP für Sprache und Inhalt)
On the basis of your notes,
write a coherent analysis of the scene
. Start with a short introduction to the movie in general, then focus in on the scene: In the main part intertwine content and cinematic devices of the scene in question. In the conclusion discuss the relevance/function of this scene with respect to the whole movie.
III COMPOSITION: WRITE A SPEECH ON THE RIGHT TO BEAR ARMS : Choose one (!) of the following topics : (200-300 words) (VP für Sprache und Inhalt)
- You deliver a speech against the right to bear arms in the USA! Choose if you want to speak in front of a high school audience, in front of the American President, or in front of somebody else. Refer to the notion of American self-conception. Mark your stylistic devices with footnotes; in each footnote use the appropriate technical term and explain its function in your specific context.
OR
- You deliver a speech in favour of the right to bear arms in GERMANY! As you want to prove that you are a smart person and as you want to be heard throughout the rest of Europe, you use the English language. Choose if you want to speak in front of a high school audience, in front of the German Chancellor, or in front of somebody else. Make references to the notion of American self-conception. Mark your stylistic devices with footnotes; in each footnote use the appropriate technical term and explain its function in your specific context.
Elephant ist ein Kinofilm des US-amerikanischen Regisseurs Gus Van Sant. Der Spielfilm nimmt Bezug auf die Bluttat vom 20. April 1999, als an der Columbine High School in Littleton, Colorado der 17-jährige Dylan Klebold und der 18-jährige Eric Harris zwölf Mitschüler und einen Lehrer erschossen.
Klausurvorschlag Elephant Scene: Herunterladen [doc] [35 KB]