Zur Haupt­na­vi­ga­ti­on sprin­gen [Alt]+[0] Zum Sei­ten­in­halt sprin­gen [Alt]+[1]

Klau­sur­vor­schlag Ele­phant Scene

In­fo­box

Diese Seite ist Teil einer Ma­te­ria­li­en­samm­lung zum Bil­dungs­plan 2004: Grund­la­gen der Kom­pe­tenz­ori­en­tie­rung. Bitte be­ach­ten Sie, dass der Bil­dungs­plan fort­ge­schrie­ben wurde.

KLAU­SUR­VOR­SCHLAG ELE­PHANT 1 , Vor­schlag I (Scene) (2003)

I. FILM CLIP ELE­PHANT (z.B. chap 7, 44:53 – 50:06 Min)

Klau­sur­vor­schlag für eine Dop­pel­stun­de (90 Min) bzw. mit Auf­ga­be III für eine „Trip­pel­stun­de“ (135 Min)
Der Film soll­te vor­her im Un­ter­richt be­han­delt wor­den sein.
Vor­schlag Vor­ge­hens­wei­se:

  1. kon­ven­tio­nell: Die SuS lesen zu­nächst das Ar­beits­blatt; dann die Szene zwei­mal vor­spie­len, wei­te­re Male im Ver­lauf und am Ende der Dop­pel­stun­de.
  2. „lu­xu­ri­ös“: Einen Klas­sen­satz MP4-Ab­spiel­ge­rä­te mit Kopf­hö­rer, so dass jeder Schü­ler den Trai­ler an sei­nem Platz nach Be­darf ab­spie­len kann.

 

I COM­PRE­HEN­SI­ON
A) Focus on ac­tion : Take notes (key words only) (keine VP für Spra­che, son­dern nur für In­halt)
Who?
What?
Where?

B) Focus on ci­ne­ma­tic de­vices: Take notes (key words only) (keine VP für Spra­che, son­dern nur für In­halt): Choo­se two in­stan­ces, take down key words in the table.

SCENE (short de­scrip­ti­on of ac­tion going on/ time frame)

CI­NE­MA­TIC DE­VICES
e.g. ca­me­ra ope­ra­ti­ons, field size, mo­ve­ment, po­si­ti­on/point of view, angle, light­ing, film music/sound, vi­su­al sym­bols, other ef­fects)

EF­FECT on VIEW­ER

 

 

 

 

 

 

 

 

 

II ANA­LY­SIS (VP für Spra­che und In­halt)
On the basis of your notes, write a co­he­rent ana­ly­sis of the scene . Start with a short in­tro­duc­tion to the movie in ge­ne­ral, then focus in on the scene: In the main part in­tert­wi­ne con­tent and ci­ne­ma­tic de­vices of the scene in ques­ti­on. In the con­clu­si­on dis­cuss the re­le­van­ce/func­tion of this scene with re­spect to the whole movie.

 

III COM­PO­SI­TI­ON: WRITE A SPEECH ON THE RIGHT TO BEAR ARMS : Choo­se one (!) of the fol­lo­wing to­pics : (200-300 words) (VP für Spra­che und In­halt)

  1. You de­li­ver a speech against the right to bear arms in the USA! Choo­se if you want to speak in front of a high school au­di­ence, in front of the Ame­ri­can Pre­si­dent, or in front of some­bo­dy else. Refer to the no­ti­on of Ame­ri­can self-con­cep­ti­on. Mark your sty­lis­tic de­vices with foot­no­tes; in each foot­no­te use the ap­pro­pria­te tech­ni­cal term and ex­plain its func­tion in your spe­ci­fic con­text.

OR

  1. You de­li­ver a speech in fa­vour of the right to bear arms in GER­MA­NY! As you want to prove that you are a smart per­son and as you want to be heard throughout the rest of Eu­ro­pe, you use the Eng­lish lan­gua­ge. Choo­se if you want to speak in front of a high school au­di­ence, in front of the Ger­man Chan­cel­lor, or in front of some­bo­dy else. Make re­fe­ren­ces to the no­ti­on of Ame­ri­can self-con­cep­ti­on. Mark your sty­lis­tic de­vices with foot­no­tes; in each foot­no­te use the ap­pro­pria­te tech­ni­cal term and ex­plain its func­tion in your spe­ci­fic con­text.

 

 

1 Ele­phant ist ein Ki­no­film des US-ame­ri­ka­ni­schen Re­gis­seurs Gus Van Sant. Der Spiel­film nimmt Bezug auf die Blut­tat vom 20. April 1999, als an der Co­lum­bi­ne High School in Litt­le­ton, Co­lo­ra­do der 17-jäh­ri­ge Dylan Kle­bold und der 18-jäh­ri­ge Eric Har­ris zwölf Mit­schü­ler und einen Leh­rer er­schos­sen.

 

 

Klau­sur­vor­schlag Ele­phant Scene: Her­un­ter­la­den [doc] [35 KB]