Zur Haupt­na­vi­ga­ti­on sprin­gen [Alt]+[0] Zum Sei­ten­in­halt sprin­gen [Alt]+[1]

Task-based learning Q&A

In­fo­box

Diese Seite ist Teil einer Ma­te­ria­li­en­samm­lung zum Bil­dungs­plan 2004: Grund­la­gen der Kom­pe­tenz­ori­en­tie­rung. Bitte be­ach­ten Sie, dass der Bil­dungs­plan fort­ge­schrie­ben wurde.

“Task-based learning” in der Pra­xis der Kurs­stu­fe und an der Schnitt­stel­le Klas­se 10/ Haas
Hier: „Sto­ry­line ap­proach” (FSPU Eng­lisch 84/2006) S.18 -21 und For­men des sto­ry­tel­ling

Text: Q & A by Vikas Swa­rup (Slum­dog Mil­lio­nai­re)

Vor­be­mer­kun­gen: Die “tasks” in­ner­halb der hier ge­wähl­ten Vor­ge­hens­wei­se sind die idea­le Grund­la­ge für einen Fremd­spra­chen­un­ter­richt, der die He­te­ro­ge­ni­tät des Klas­sen­zim­mers ge­winn­brin­gend nut­zen will. „Dif­fe­ren­zie­ren­de Auf­ga­ben brin­gen in­di­vi­du­el­le Stär­ken zur Gel­tung und glei­chen Schwä­chen aus. Es wer­den vor­han­de­ne Stär­ken ge­stützt und per­so­nen­spe­zi­fi­sche Be­dürf­nis­se ge­weckt und be­frie­digt (lear­ner - cent­red­ness). Eine op­ti­ma­le Struk­tu­rie­rung des Lern­an­ge­bots er­mög­licht dabei, dass die in­di­vi­du­el­len Lern­pro­zes­se immer wie­der zu­sam­men­ge­führt wer­den. Die Frage, wie diese aus­ge­löst wer­den und wie man sie be­glei­ten kann steht am An­fang der Vor­be­rei­tun­gen. So be­kom­men auch Lern­tech­ni­ken, mul­ti­sen­so­ri­sches Ler­nen sowie Me­tho­den der Selbst­e­va­lua­ti­on einen neuen Stel­len­wert (learning-cen­te­red­ness). Hier­durch wird in­di­vi­du­el­les Ler­nen ge­för­dert.“ (nach: FSPU 84/06 D. Ko­cher, 18-21)

 

Die Pha­sen des „Task-based learning” (nach Wil­lis und Wil­lis 1996/D. Köh­ler „Lern­pro­zes­se an­lei­ten, un­ter­stüt­zen und aus­wer­ten mit dem Sto­ry­line Ap­proach In: FSPU 84/06,S. 18-21)) (Hier ad­ap­tiert für vor­lie­gen­de Ein­heit)

1. PRE-TASK PHASE

Ein­stim­mung auf das Thema und die Auf­ga­be
DER LEH­RER

  • wählt mo­ti­vie­ren­den Ein­stieg (mul­ti­sen­so­risch siehe oben) und legt ge­mein­sam mit der Klas­se Mög­lich­kei­ten und Schwie­rig­kei­ten der kom­men­den Auf­ga­ben fest
  • gibt eine klei­ne Aus­wahl an Prä­sen­ta­ti­ons­for­men vor und er­läu­tert die le­xi­ka­li­schen und gram­ma­ti­ka­li­schen Er­for­der­nis­se
  • führt in die Auf­ga­be ein und de­fi­niert seine Funk­ti­on als Mo­dera­tor und Hel­fer
  • SUS brin­gen sich ein, bil­den even­tu­ell be­reits Nei­gungs­grup­pen

2. Task Cycle

Task Cycle

Task Cycle

3. Plan­ning

Planning

Planning

4. Re­port: Aus­tausch/Vor­stel­lung/Mo­dera­ti­on/Ana­ly­se

 

5. Lan­gua­ge Focus

Ana­ly­sis Prac­tice
Auf­fal­len­de Struk­tu­ren, neue Wör­ter wer­den ge­sam­melt und in die „Word­banks“ auf­ge­nom­men. Wei­te­re Übun­gen wer­den ent­wi­ckelt, Re­geln wie­der­holt oder vom Leh­rer be­reit­ge­stellt

6. “Sto­ry­tel­ling”

Die hier mit dem „sto­ry­line ap­proach“ ver­knüpf­te „sto­ry­tel­ling“ Her­an­ge­hens­wei­se deckt nach B. Scheu fol­gen­de wich­ti­gen Be­rei­che des Fremd­spra­chen­ler­nens ab:

Ganz­heit­lich­keit
In­ter­kul­tu­rel­les Ler­nen
Sprach­bad
Wort­schatz­ar­beit
Rol­len­spie­le
Pro­cess Wri­ting
In­ter­ak­ti­on
Sprach­be­wusst­sein
Con­textu­al Gues­sing
Ri­tua­li­sie­rung
(Bar­ba­ra Scheu, Di­dak­tik des Über­gangs, Hand­rei­chun­gen)

Wei­te­re An­mer­kun­gen zum story line ap­proach:

Die Mög­lich­kei­ten des sto­ry­line ap­proach (siehe FSPU 84/06, S.18-21)):
Ziel:

  • „grö­ße­rer Frei­raum für Ler­ner für krea­ti­ve Mit­ge­stal­tung ihrer Lern­um­ge­bung
  • mehr Au­to­no­mie für die Wahl ihrer in­di­vi­du­el­len Lern­we­ge/Lern­pro­zes­se/Lern­me­tho­den
  • Si­mu­la­tio­nen mit nar­ra­ti­ver Struk­tur
  • be­lie­bi­ge Cha­rak­te­re, zeit­li­cher, räum­li­cher Rah­men (1)
  • Di­lem­mas (in­ci­dents), die zu lösen sind
  • Im­pul­se mit key ques­ti­ons
  • ziel­ge­rich­te­ter und krea­ti­ver Um­gang mit der Fremd­spra­che
  • au­then­ti­sche und semi-au­then­ti­schen Auf­ga­ben för­dern und ent­wi­ckeln kom­mu­ni­ka­ti­ve und viele wei­te­ren Kom­pe­ten­zen und Fer­tig­kei­ten
  • Ver­wen­dung und Her­stel­lung ei­ge­ner Ma­te­ria­li­en in­iti­iert viel­sei­ti­ge Lern­pro­zes­se/wirkt mo­ti­vie­rend und sinn­stif­tend

Cha­rak­te­ris­ti­sche For­men sind:

  • Word­banks
  • Col­la­gen
  • Wand­fries
  • Grup­pen-/Part­ner­ar­beit
  • Ar­beits­ma­te­ria­li­en und Me­di­en“ (S. 18-19)
  • Hier: Bau­stei­ne des Me­tho­den­trai­nings (Rhe­to­rik/Prä­sen­tie­ren und viele Be­rei­che mehr)

(1) Hier durch Ro­man­vor­la­ge vor­ge­ge­ben


Pre-Task Phase

Mit der be­lieb­ten Fern­seh­rei­he „Wer wird Mil­lio­när“ und/oder einer Spiel­sze­ne aus „Who wants to be a mil­lio­nai­re“ wird die Ein­heit ein­ge­lei­tet. Die nun fol­gen­den Im­pul­se set­zen den Rah­men fest, in­ner­halb des­sen sich die Schü­ler (unter An­lei­tung) so frei wie mög­lich be­we­gen sol­len. Schon in die­ser Phase brin­gen die SUS ei­ge­ne Er­fah­run­gen und Vor­stel­lun­gen mit ein.
Hier die Vor­ga­ben:

Set­ting the scene/Task-cycle

You and your class­ma­tes have won the big prize! As the win­ners in a com­pe­ti­ti­on about India, you win a 3-week trip to the “pro­mi­sed land” to find out more about the peop­le, their pro­blems and hopes and about In­dian so­cie­ty in ge­ne­ral. To­ge­ther with the ac­com­pany­ing teachers you pre­pa­re well in ad­van­ce - you want to im­press the peop­le you are li­kely to meet and you want to make the best of your trip of a life­time. If only so­meo­ne had told you in ad­van­ce to what use you would have to put your know­ledge and skills.... First of all ever­y­thing goes well - the school that is your home for three weeks is nice, the peop­le are fri­end­ly and hos­pi­ta­ble and you all learn so much in ever- chan­ging si­tua­ti­ons.  But then di­sas­ter strikes: one of the teachers of the school you are stay­ing at is a keen out­doors spe­cia­list and in­vi­tes you on a tour through the fa­sci­na­ting but dan­ge­rous Thar De­sert in Ra­jast­han. All of a sud­den there are ban­dits, de­scen­dants of the Mo­guls, who kid­nap you and your group at gun­point. They take you to a se­cret pa­lace in the midd­le of the Thar De­sert.

When you enter the pa­lace you feel like you are in the world of “One Thousand And One Nights”. Ever­y­thing is so dif­fe­rent, sce­nes of un­se­en wealth and be­au­ty un­fold in front of your wide-open eyes and mouths, but you can feel the dan­ger be­hind this be­au­ty with every step you take through this ori­en­tal sce­ne­ry.  The ban­dits are a very proud lot and have got some ma­li­cious tricks up their slee­ves. They are not in­te­rested in your money or other world­ly goods - they want to play with you - but the sta­kes are high: win, and you walk; lose, and you will be at their mercy for the rest of your life. Their fa­vou­rite book is “Slum­dog Mil­lio­nai­re” by Vikas Swa­rup - a no­ve­list they hold in high es­te­em. They ex­pect any in­tru­der not only to read the novel but to know ever­y­thing about it and its orig­ins and mes­sa­ges as well. 

Don’t be foo­led by this. Oh yes, you have lear­ned to deal with no­vels in class- in­ter­pre­ting them, being crea­ti­ve and pre­sen­ting the main points! The ban­dits have other ideas. They will make the tasks even more dif­fi­cult by slip­ping in di­lem­mas and dif­fi­cult in­ci­dents and, being very keen on the cor­rect­ness of the Eng­lish lan­gua­ge, they set you tasks to prove that you can deal both with the Eng­lish gram­mar and vo­ca­bu­la­ry!!

Tasks

The vil­lains who ab­duc­ted your group like being en­ter­tai­ned in the tra­di­ti­on of their an­ces­tors - when being able to tell  a good story used to be a high­ly es­te­e­med skill. You will be given one or two chap­ters from the book to pre­sent to the vil­lains. You will have to work with a part­ner or in a team and the way you pre­sent it is to­tal­ly up to you and your team mate. What mat­ters is the qua­li­ty of your “sto­ry­tel­ling” in order to con­vin­ce the ab­duc­tors to set you free. Here are the points that should be in­clu­ded:

  • India – the pla­ces where the novel is set/ In­dian so­cie­ty
  • India’s his­to­ry – now and then – main fea­tures; re­fe­ren­ces in the novel
  • Re­li­gi­ons in India – main fea­tures; re­fe­ren­ces in the novel  
  • The plot/The cha­rac­ters

Tasks

  • En­ter­tain­ment and Sport
  • Lan­gua­ge and Gram­mar

The only free­dom they allow you is the mode of pre­sen­ta­ti­on and the way you would like to go about your va­rious jobs... So your fu­ture is ent­i­re­ly in your own hands

Pre­sen­ta­ti­on

Each team or tan­dem will have to pre­sent their work and re­se­arch in a con­vin­cing and en­ter­tai­ning way. The as­pects to be dealt with will come from your own dis­cus­sions wi­t­hin your group and some ad­di­tio­nal de­man­ds from the ban­dits. At the end of each pre­sen­ta­ti­on a well-in­for­med group and happy ban­dits will gua­ran­tee your safe­ty. You all may use your pre­fer­red mode of pre­sen­ta­ti­on:

  • Power­point pre­sen­ta­ti­on
  • Ac­ting out the scene
  • Plain sto­ry­tel­ling, in­clu­ding va­rious forms of pre­sen­ta­ti­ons
  • In­ter­view or dia­lo­gue
  • In­te­ri­or mo­no­lo­gue, etc

Now you can see how im­portant it was to tra­vel well pre­pa­red. If you still have pro­blems, con­sult your skill pages or your teachers!

The sto­ries

We all wish you good luck be­cau­se only a li­vely and cap­ti­vat­ing per­for­mance, cou­ra­ge and in­ven­tiven­ess will gua­ran­tee your free­dom!!!


Let´s get down to work. Each team mem­ber will have to put in a de­cent shift to gua­ran­tee the suc­cess of the whole group. Those who are not pre­pa­red to work for our com­mon cause will be ea­si­ly found out.

Hier sind die oben ge­nann­ten Mög­lich­kei­ten emp­feh­lens­wert: Col­la­ge, Wand­fries, ac­ting, Vi­deo­clips und mehr.

 

 

 

Task-based learning Q&A: Her­un­ter­la­den [pdf] [690 KB]